B



Publisert:  03.02.15  

Et løft for yrkesfagene
Ordførerkandidat Trine Adde Hansebakken om videregående utdanning

Vi gjengir her innlegget  i avisa-Valdres av Trine Adde Hansebakken, som er ordførerkandidat for Sør-Aurdal Arbeiderparti

Publisert 30.01.2015

Vi kan lese i avisa Valdres tirsdag 20. januar 2015 at fylket reduserer påbyggingstilbudet med 38 plasser – og i tillegg kutter de Vg2 data og elektronikk.
Rektor ved Valdres videregåande skule, Kari Rustad, blir sitert; «Eg er ikkje kjempenegativ til det nye opplegget. Dimensjoneringa er no i mykje sterkare grad tilpassa arbeidslivet sitt behov. Vi ønskjer langt fleire ut i lære. Samtidig er det alt for mange som har teke påbygging uten å få vitnemål», seier ho.

Vi i Arbeiderpartiet vil løfte yrkesfagene. Hvert år begynner rundt halvparten av et ungdomskull på et yrkesfaglig utdanningsprogram. Fem år senere er det kun en tredjedel av dem som har fullført med fag- eller svennebrev.

Vi er helt avhengige av at vi klarer å snu denne trenden, og det haster. Fortsetter vi i samme spor som i dag kommer vi til å mangle et sted mellom 90.000 og 190.000 fagarbeidere i 2035. Fagarbeiderne utgjør en stor gruppe på det norske arbeidsmarkedet, med om lag 25 prosent av alle sysselsatte.

Det haster med tiltak for mer motiverte elever, flere læreplasser og et løft for yrkesfaglærerne. Vi ser jo i fra artikkelen i avisen at fylket tar grep. De reduserer tilbudet med 38 plasser påbygging. Fylkesopplæringssjefen ønsker i større grad å tilpasse videregående utdanning til behovet i næringslivet. Det at de nå tilpasser ut i fra behovet i markedet er bra for fremtiden. Mange unge velger bort yrkesfag eller velger å ta påbygging i stedet for fag- og svennebrev, fordi de er redd yrkeskompetanse vil gi dem færre muligheter videre.

Ungdom må se yrkesfag som et attraktivt og godt utdanningsvalg. Det krever at vi tenker helhetlig. Dette forslaget handler om å få til bedre yrkesfagutdanninger. Med dette henger også sammen med Aps politikk for seriøst arbeidsliv. Det at de nå mister Vg2 data og elektronikk er beklagelig, men dette henger sammen med at det er vanskelig å få lærlingeplasser i Valdres. Arbeiderpartiet mener dagens unge er opptatt av å holde mulighetene sine åpne for videre utdanning og nye karriereveier. Det må derfor finnes gode muligheter for å bygge videre på en yrkesfaglig utdanning.

Fagopplæringa gir generelt et godt grunnlag for arbeid i spennende yrker. De som etter endt utdanning eller senere i karrieren ønsker å utvide sin kompetanse innen yrket må få muligheten til videre studier. Arbeiderpartiet vil utvide mulighetene til å gå videre med fullført og bestått fag- eller svennebrev.

Ungdom med fullført og bestått fag- og svennebrev må raskt få et reelt tilbud om et påbyggingsår med mål om å oppnå generell studiekompetanse. Slik som fylke nå legger det opp, kan dette bli realistisk. Vi ønsker at de skal få fagutdannelse, kanskje «føle på kroppen» hva arbeidslivet gir, for så å sette seg på skolebenken igjen for å få generell studiekompetanse. De som er praktikere kan ha mer glede og nytte av den praktiske delen av fagutdanningen.

Sammenhengen mellom teori og praksis i fagene må gjøres tydelig for elevene for å sikre motivasjon for læring. Den teoretiske delen av opplæringen må imidlertid støtte opp under yrkesfagene og ligge nært virkeligheten i arbeidslivet, og elevene bør få praksis i arbeidslivet allerede fra første år på videregående. Dette kan være et stort løft for enkelte ungdommer, det å få prøve det de lærer på skolen i et fremtidig yrke.

Flere yrkesfaglige utdanningsprogram bør gjøres mer praksisnære og tilby bedre vekslinger og sammenhenger mellom teori og praksis ved at elevene veksler mellom opplæring i skole og i bedrift gjennom hele opplæringsløpet.

Opplæringen i fellesfagene må støtte opp under yrkesfagene, og programfagene må være nære knyttet til virkeligheten i arbeidslivet. For å få dette til, må det tilbys målretta etter- og videreutdanning for lærere og varige hospiteringsordninger og praksis allerede fra første skoleår.

Regjeringen prioriterer ikke yrkesfagene. De snakker pent om yrkesfagene, og har lovet et yrkesfagløft, med det skjer ingenting. Dette haster, og vi vet allerede hvilke tiltak vi bør begynne med for å gi yrkesfagene et realt løft. Derfor legger Arbeiderpartiet nå frem en rekke forslag til hvordan vi kan løfte de yrkesfaglige utdanningsprogrammene.

Vi trenger mer praksis nær yrkesfagopplæring. Arbeiderpartiet vil at elevene skal få prøve seg i arbeidslivet fra første år på yrkesfag. De som begynner på yrkesfag gjør det fordi de har lyst å bli bygningsarbeidere, hjelpepleiere, kokker, barn- og ungdomsarbeidere og frisører osv. Å la elevene få stadig større smakebiter og flere erfaringer er ikke bare motiverende, det bidrar også til god læring. Vi vil legge til rette for at flere yrkesfag skal ta i bruk slike vekslingsmodeller.

Vi foreslår at bedrifter som tar inn elever på slike praksisopphold skal motta kompensasjon for arbeidet. Mer fleksibilitet i hvordan fag og timer kan fordeles mellom ulike klassetrinn. Slik kan vi åpne for at de forskjellige utdanningsprogrammene kan legge opp til den blandingen av skole og praksis som gir deres elever best mulig utdanning.

Lykke til for elever og lærere ved yrkesfag. Faget ditt er viktig og jeg oppfordrer deg til å stå i det!



Nettsideansvar:  Reidar Schlytter